El Joc Simbòlic
Per tots és conegut que els menuts no juguen igual als 3 mesos que als 6 o
a l’any.
De la mateixa manera que es desenvolupen les seves capacitat motrius,
fisiològiques o cognoscitives també ho fa paral·lelament la manera en com
interactuen amb el seu entorn mitjançant el joc.
Jugant és la manera natural i sana en com els nens es desenvolupen, creixen
i van interioritzant i representant els seus aprenentatges.
Avui m’agradaria parlar-vos del joc simbòlic que sol iniciar-se al voltant dels
2 anys fins els 7 (això no vol dir que un nen de 20 mesos no pugui començar
a fer-ne i que un de 8 no en faci). Coincideix amb l’aparició del llenguatge i
és una manera més de practicar i consolidar tot el que van aprenent.
Segur que molts de vosaltres haureu vist com un bon dia els vostres menuts
comencen a imitar tot allò que feu: volen escombrar, netejar els vidres, cuinar
com vosaltres. Aquestes accions són una fase preliminar importantíssima per a
que evolucioni el joc simbòlic i és vital que els deixem experimentar i
“ajudar-nos” en allò que els nens vulguin fer. Quan imiten una acció en el
moment en que la fem nosaltres no és joc simbòlic.
El joc simbòlic pròpiament dit es dóna quan la criatura espontàniament
imita una conducta d’adult o d’una altra persona i la representa com a part
d’un joc lúdic sense que aquesta s’hagi fet en aquest moment immediat.
El joc simbòlic es caracteritza per imitar accions de la vida quotidiana
del món dels adults. Apareix quan l’infant ha adquirit la capacitat de
representació i és capaç de representar accions i regles bàsiques imaginàries
que es refereixen als acords sobre a què es juga.
El fet d’explorar i reproduir el món adult fa que es desenvolupi el
pensament creatiu i els ajuda a resoldre conflictes, tensions, sentiments.
Per aquest motiu, és important no cohibir ni imposar als nens regles o
maneres de fer en aquest tipus de jocs. Val més deixar-nos guiar per ells i
acompanyar-los en allò que ens demanin… de segur que ens sorprendrà!
Segur que haureu escoltat que hi ha una “nova” modalitat d’aprenentatge
pels més petits que s’anomenen racons. Els racons es basen en potenciar el joc
simbòlic i deixar llibertat als menuts perquè desenvolupin allò que necessitin
expressar mitjançant el joc.
En l’espai de la classe es poden crear diferents racons independents en els
quals s’hi trobaran alguns elements representatius d’aquell racó. Per exemple:
- El racó de la cuineta amb utensilis típics de la cuina i aliments
de joguina.
- El racó dels contes de diferents textures, mides i colors…
- El racó de les disfresses amb robes, vestits, barrets, guants…
- El racó de les nines amb carrets, llits, roba…- El racó dels cotxes amb garatges, vehicles diversos, vies de trens…
- El racó de la perruqueria amb les pintes, raspalls , miralls ,
cremes, colònies…
Tot i això és important que no estiguin excessivament carregats de joguines
ja que la gràcia és que els nens experimentin amb la seva imaginació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada